Tel: 42 673 50 10 lub 787 056 687     |    Do darmowej dostawy zostało:  299,00 zł

Dieta i zioła w leczeniu zespołu PCOS

Dieta i zioła w leczeniu zespołu PCOS

Zespół PCOS, czyli wielotorbielowatych (policystycznych) jajników, polega na zaburzonym wydzielaniu hormonów przez gruczoły wewnętrzne. Szacuje się, że przypadłość ta dotyka nawet 20% kobiet w wieku rozrodczym, utrudniając (lub uniemożliwiając) zajście w ciążę. Sposobem na zminimalizowanie negatywnych skutków tego schorzenia jest odpowiednia dieta.

 

Jak stawia się diagnozę PCOS?

Diagnoza zespołu PCOS oparta jest na stwierdzonej w badaniu USG wielotorbielowatości jajników, spowodowanej nieuwalnianiem lub niedojrzewaniem komórek jajowych. W efekcie komórki te obumierają i otaczają jajnik, przyjmując postać torbieli. Oznacza to, że nie dochodzi do owulacji przez co niemożliwe jest zajście w ciążę.

Kobiety z PCOS cierpią przez to schorzenie na nieregularne i wydłużone cykle miesiączkowe, otyłość brzuszną oraz trądzik, łojotok i nadmierne owłosienie. Za te ostatnie odpowiada podwyższony poziom androgenów a dokładnie testosteronu.

 

Jak pomaga dieta?

Zaburzona gospodarka hormonalna może spowodować rozwój insulinooporności i cukrzycy typu 2, przyczynić się do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi (co uszkadza układ sercowo-naczyniowy) i podwyższonego cholesterolu. Dlatego też, jeśli zostanie u nas zdiagnozowane to schorzenie, powinnyśmy czym prędzej zadbać o odpowiednią dietę.

Z jednej strony uchroni nas ona przed rozwojem wspomnianych dolegliwości a z drugiej wpłynie korzystnie na nasz metabolizm, ograniczając skutki niewłaściwego działania hormonów. Warto, abyśmy do diety włączyły też odpowiednie zioła, bo to właśnie one są w stanie obniżyć poziom hormonów, które na skutek PCOS mają zbyt wysokie stężenia.

 

PCOS a indeks glikemiczny

Każda z nas powinna sięgać tylko po te produkty, które cechują się niskim indeksem glikemicznym. Jest to parametr, który określa wpływ produktu na poziom cukru we krwi do 3h po jego spożyciu. Spożywanie produktów o niskim IG sprawia, że trzustka wolniej wytwarza insulinę, przez co dłużej zachowujemy sytość. A dzięki temu nie podjadamy, nie tyjemy i nie nasilamy objawów PCOS!

 

Co więc jeść?

Podstawą diety przy PCOS są warzywa, jedzone najlepiej na surowo. Sięgajmy więc po kalafiory, brokuły, paprykę, pomidory, szpinak i rukolę. Pomimo, że przy PCOS powinno unikać się węglowodanów, nie należy jednak całkiem rezygnować z owoców. Powinnyśmy jednak jeść tylko te, które cechuje niska zawartość cukrów, jak np.: maliny, jeżyny, truskawki, limonki, kiwi, borówki.
 


Nasza dieta powinna być wzbogacona o produkty pełnoziarniste. Koniecznie należy wykluczyć z niej białe pieczywo! Z kasz wybierajmy tylko te o niskim IG, jak kasza bulgur i gryczana. Dla kobiet cierpiących na PCOS zalecane są orzechy i migdały, które nie zawierają cukrów; podobnie jak jaja, chude mięso, ryby oraz nabiał – choć tu musimy uważać, aby nie były zbyt tłuste, co sprzyja tyciu (a otyłość nasila objawy PCOS).

 

Zioła w diecie przy PCOS

Jednym z popularnych ziół, bardzo polecanym paniom z PCOS, jest rumianek pospolity. Zawiera on naturalne fitoestrogeny. Stymuluje miesiączkę a do tego obniża poziom testosteronu całkowitego w surowicy krwi (z którym zmaga się większość kobiet z PCOS). Rumianek wpływa też pozytywnie na poziom cukru i tłuszczy w naszym organizmie. Panie z PCOS powinny sięgać także po miętę pieprzową, bowiem i ona obniża poziom androgenów, zmniejszając tym samym objawy hirsutyzmu (nadmiernego owłosienia). Również kurkuma obniża poziom androgenów a do tego jej spożywanie zmniejsza ryzyko insulinooporności.

 

 

Zielona herbata to kolejne nieocenione wsparcie dla kobiet z PCOS. Sięgnijmy po nią, jeśli walczymy z podwyższoną glukozą we krwi i gdy chcemy obniżyć poziom insuliny. Pamiętajmy, że automatycznie obniży się wtedy poziom testosteronu, co ograniczy niepożądane owłosienie na naszym ciele.

Na mniejsze uwalnianie glukozy we krwi bardzo dobrze wpływa cynamon. Dodatkowo reguluje on cykl miesiączkowy, obniża poziom lipidów i cukru a zwiększa poziom progesteronu w 2 fazie cyklu. Jeśli natomiast zmagamy się z nadmiarem prolaktyny (co jest również częste przy PCOS), pomocny będzie niepokalanek mnisi.

 

Z czego koniecznie zrezygnować?

Oczywiście ze słodyczy i słodzonych produktów spożywczych. Zaliczają sie do tego także słodziki! Koniecznie odstawmy też produkty z białej mąki pszennej, alkohol i papierosy. Pamiętajmy, że odpowiednia dieta i zioła nie zawsze zastąpią leczenie farmakologiczne, ale doskonale potrafią je wspomóc!

 

Źródła:

  1. https://holistyczniezdrowi.pl/skuteczne-ziola-i-przyprawy-w-pcos

  2. https://klinikabocian.pl/wiedza/artykul/PCOS-a-dieta-co-jesc-a-czego-unikac

  3. https://enel.pl/enelzdrowie/zdrowie-dla-ciebie/zespol-policystycznych-jajnikow-przyczyny-objawy-leczenie-i-planowanie-ciazy

  4. https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/diety/dieta-w-zespole-policystycznych-jajnikow-pcos-zasady-produkty-wskazane-i-przeciwwskazane-aa-ZEXE-6Wn4-VMVL.html